Btn mobile menu gray

Heuvelop fietsen

Waarom is het heuvel op fietsen zwaarder dan om op een vlakke weg te fietsen?

Iedereen heeft het wel gemerkt maar waar dat aan ligt is toch even wat moeilijker. Om dit te kunnen beantwoorden moeten we eerst kijken naar wat voor krachten er allemaal spelen bij het op een vlakke weg fietsen

De krachten bij het fietsen op een vlakke weg.

Als je geen begin snelheid hebt moet je de tegenwerkende kracht overtreffen met de voortstuwende kracht om vooruit te komen. Als je al een snelheid hebt dan hoef je de Tegenwerkende kracht alleen maar te evenaren om vooruit te komen. Je gaat dan met een constante snelheid vooruit. Wil je versnellen dan moet je de tegenwerkende kracht weer overtreffen met je voortstuwende kracht.

  • De tegenwerkende kracht bestaat uit de luchtweerstand en de weerstand van de weg.
  • De voortstuwende kracht bestaat hier uit je spierkracht.

De normaal kracht is gelijk aan de zwaartekracht als je op een vlakke weg fietst. De krachten zorgen er voor dat je op dezelfde plaats blijft. Is de normaal kracht lager, bijvoorbeeld als je op een dun laagje ijs fietst, dan zou je door het laagje ijs heen zakken.

Heuvel op fietsen

Nu gaan we kijken naar de krachten die er spelen voor de situatie als je een heuvel op moet fietsen.

De krachten bij het fietsen op een weg die schuin omhoog loopt.

Om nu vooruit te komen moet je meer kracht zetten dan in de vlakke situatie. Dit komt omdat je naast de tegenwerkende kracht ook bij elkaar gepakte zwaartekracht en normaalkracht langs de baan moet tegenwerken. Dit moet je doen omdat nu de normaal kracht en de zwaartekracht niet meer tegengesteld zijn. Je hoeft dus niet de totale zwaartekracht tegen te werken omdat je die alleen maar hoeft tegen te werken als je recht omhoog zou gaan.