Btn mobile menu gray

Energie

Sportdrankjes kunnen helpen om je prestatie te verbeteren. De meeste mensen kopen een kant en klaar drankje, maar het is niet moeilijk om zelf een sport drankje te maken.

Wat heb je nodig?

  • Suiker
  • Keukenzout
  • Water
  • Limonadesiroop of citroensap (voor de smaak)
  • Flesje
  • Maatcilinder
  • Balans of nauwkeurige weegschaal

Wat moet je doen?

  • Bereken hoeveel suiker je moet toevoegen om 8% koolhydraten in 100 ml water te krijgen..
  • Weeg de door jou berekende hoeveelheid suiker af en doe het in het flesje..

 

  • Weeg 0,2 gram keukenzout af en doe het in het flesje. Bedenk een slimme manier om dit nauwkeurig te doen.
  • Vul het flesje met 100 ml water.

 

  • Voeg een beetje limonade toe voor de smaak.
  • Proef een beetje van je sportdrankje.
  • Voeg als het nodig is nog wat limonade toe om de smaak te verbeteren.

 

Illustraties in dit artikel zijn afkomstig van de door C3 beheerde website www.exactwatjezoekt.nl. Op deze website vind je heel veel informatie over opleidingen en banen in de chemie.

Meer weten?

De meeste sportdranken bevatten een mix van zouten en koolhydraten. De zouten zorgen ervoor dat je sneller het vocht aanvult dat je verliest door zweten. Daarnaast zorgt het bij extra lange afstanden dat je geen watervergiftiging krijgt door een te kort aan zouten. Bijvoorbeeld bij een ultramarathon, een hardloop wedstrijd van soms wel 1000 km, is dat echt nodig.

De koolhydraten geven je de energie om langer door te gaan. Zoals een auto benzine nodig heeft, heeft je lichaam koolhydraten nodig om te presteren. Omdat je lichaam geen grote hoeveelheden koolhydraten kan opslaan, moet je deze energiebron aanvullen tijdens het sporten. Het soort koolhydraat maakt hierbij uit. Het beste is het om een snel opneembaar koolhydraat te gebruiken. In veel sportdrankjes zit daarom niet gewone suiker, maar een mix van maltodextrine en dextrose: dat zijn suikers die heel snel door je lichaam gebruikt kunnen worden.

Verder heb je nog sportdrankjes die voor een specifieke sport zijn gemaakt. Veel krachtsporters gebruiken bijvoorbeeld een sportdrankje met naast koolhydraten ook snel opneembare eiwitten direct na de training. Dit doen ze omdat deze sportdrankjes het herstel en de groei van spieren bevordert.

Meer doen?

Maak ook eens een sport drankje met roosvicee of dextrose of maltodextrine in plaats van suiker. Bereken dan bij stap 1 hoeveel maltodextrine of Roosvicee je moet toevoegen om 8% koolhydraten in 100 ml water te krijgen. Maltodextrine poeder zit bijvoorbeeld in Fentomal van Nutricia. Bij de meeste sportwinkels kun je een variant hiervan vinden en anders dan kun je het via internet bestellen. Je kunt ook bijv. Isostar gebruiken, maar daarin zitten allerlei extra ingrediënten: het toevoegen van extra zout is dan bijvoorbeeld niet nodig.

Sport, spel of ontspanning?

Ga eens een stuk hardlopen, minimaal ongeveer 3 km, zonder sportdrankje (water is wel toegestaan). Herhaal de afstand na een paar dagen maar gebruik dit keer een sportdrankje. Merk en meet je een verschil?