Btn mobile menu gray

Verschil glijdende/rollende objecten helling

NaGirl stelde deze vraag op 12 april 2013 om 13:44.

Quote

Welke verschillen/overeenkomsten bestaan er tussen glijdende en rollende objecten die van een helling komen? (Bijv. wrijving, ..., ...)

Alvast bedankt!

 

Reacties:

Jan
08 december 2012 om 22:32
Quote

Dag NaGirl,

Leuke vraag om eens een thuisexperimentje op te zetten. 

Zie bijlage. Neem een blik van het een of ander uit de voorraadkast, zoek ergens een groot boek o.i.d. om een schuin oppervlak mee te creëren, en probeer eens wat. 

Goed waarnemen, en je waarnemingen proberen te verklaren met termen uit je boek. 

Zet je conclusies hier neer, dan bespreken we ze. 

Groet, Jan

 

 

NaGirl
08 december 2012 om 22:44
Quote

Hoi Jan,

Mijn waarnemingen (rollende):

- hoe steiler je het boek legt, hoe steiler de helling, des te sneller het blik rolt

- het blik begint steeds sneller te rollen (eenparig versnelde beweging)

Mijn waarnemingen (staande/glijdende):

- hoe steiler je het boek legt, hoe steiler de helling, des te sneller het blik glijdt

- het blikt gaat steeds sneller glijden, maar stopt zodra hij van het boek af is gegleden (wat niet het geval was bij de rollende)

 

 

Ik denk dat bij een glijdend voorwerp de wrijving hoger is.

Maar dat ze beide een eenparig versnelde beweging uitvoeren (het gedeelte op het boek)

 

Voor de rest zou ik niet echt meer verschillen/overeenkomsten kunnen bedenken, u misschien?

 

Groet

 

Jan
08 december 2012 om 23:10
Quote

Goed gezien en geconcludeerd zover. Zo zie je, je hoeft lang niet alle vragen op Internet te stellen, je bent altijd slimmer dan je zelf denkt. 

Beetje minder voor de hand liggend: al eens van rotatie-energie gehoord?

 

NaGirl
08 december 2012 om 23:13
Quote

Inderdaad, en dat met een simpel experimentje !

Nee, daar heb ik nog nooit iets over geleerd/nooit iets over gehoord!

Jan
08 december 2012 om 23:37
Quote

Dan zal het ongetwijfeld niet de bedoeling zijn dat je opmerkt dat een deel van de \"opbrengst\" aan hoogte-energie bij het rollende blik in rotatie-energie kruipt, in plaats van alleen in bewegingsenergie van het massamiddelpunt, waardoor het blikje lang niet zo snel van de helling afgaat als je op het eerste zicht zou verwachten.

Beetje lastig meten, maar er zou best eens een punt kunnen komen, als je de helling steeds een beetje steiler maakt, waar het schuivende blik ondanks de schuifweerstand sneller van de helling gaat als het rollende.

Ik zou alleen niet zeker weten of dat punt komt vóórdat het rollende blik zelf eerder zal schuiven dan rollen.

Maar goed, terug naar het  onderwerp: er zijn twee soorten contactoppervlakwrijving: statische en dynamische. Bekend? Zo ja, van welk soort wrijving is sprake bij elk blik?  

 

NaGirl
08 december 2012 om 23:44
Quote

Eerlijk gezegd is het niet 'bekend', maar ik denk dat bij een glijdend voorwerp dynamish geldt. (? en bij rollend van statisch ?)

Jan
09 december 2012 om 00:00
Quote

Ja, inderdaad, bij het rollende blik staan de contactoppervlakken feitelijk stil t.o.v. elkaar. 

NaGirl
09 december 2012 om 00:02
Quote

Heel erg bedankt voor je hulp!

NaGirl
09 december 2012 om 00:05
Quote

Nog een klein vraagje, klopt dit kleine stukje tekst?:

Rollende voorwerpen hebben te maken met een rolwrijving(statisch). Glijdende voorwerpen hebben te maken met een schuifwrijving (dynamisch). De rolwrijving is een stuk kleiner dan de schuifwrijving

 

Jan
09 december 2012 om 00:09
Quote

Nou nog op een regenachtige zondagnamiddag een goeie lange helling zien te organiseren, en een stopwatch, en kijken of je een hellingshoek kunt vinden waarbij het even snel schuift als rolt. 

Welterusten

Anthony
12 april 2013 om 13:44
Quote

Beste

Wij moeten een schans maken van max 1 meter hoog, lengte schans onbepaald, zodat we als we een kogel van een kogellager van onze baan laten deze het verste komt, gemeten van het eindpunt schans tot bots op de ondergrond

Wij hebben al een schans gemaakt die je kan aanpassen maar hierdoor zijn er mankementen waardoor we niet alles teweten kunnen komen, wat we wel al weten is dat  de afschiet hoek door experiment  45 graden moet zijn maar de hoek waar onder je de kogel los laat en de diameter van de cirkel is ons onbekend.

 

vraag: wij willen zoon stijl mogelijke schans( wat is het beste rollend of glijdend, ik zou rollend zeggen, door intuitie) zodat de kogel een hoge snelheid heeft en zo het verste geraakt

Dan over de cirkel, we willen deze zo klein mogelijk zodat de kogel minderlang onderhevig is aan wrijving maar zal een te kleine cirkel geen soort \"bots\" te weeg brengen ( dit was ook een discusie punt me men partners want zij zeiden dat als het schuine vlak overgaat in de cirkel via de raaklijn dat er geen bots mag volgen)

 

we hopen op een afstand van 1,48 meter

we dachten om de schuine hoek tussen de 60 en de 70 graden te nemen en men kompanen dachten als diamete voor de cirkel aan 8 cm 

de kogel heeft als diameter: 2,5 cm

 

groetjes Anthony

Jan
12 april 2013 om 17:15
Quote

Dag Anthony,

Efficiënter ga je verder waar je gebleven was,

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.do?request.requestId=3052

Groet, Jan

 

Plaats een reactie:


Bijlagen:

+ Bijlage toevoegen

Bevestig dat je geen robot bent: