Btn mobile menu gray

vliegtuigen

Tijn stelde deze vraag op 27 januari 2016 om 19:14.

Quote

 hoe kan een vliegtuig nou vliegen?

Reacties:

Jan
28 januari 2016 om 01:42
Quote
dag Tijn,

dat komt (o.a.) doordat de bovenkant van de vleugel boller is dan de onderkant. Daardoor moet de lucht aan de bovenkant een langere weg afleggen over de vleugel.

Op overdreven plaatjes zie je zoiets het best. Pas op, dit plaatje is héél erg versimpeld, en er is veel meer aan de hand in het echt, maar dan moeten we écht heel diep de aërodynamica in.....


(http://large.stanford.edu/courses/2007/ph210/glownia2/  © 2007 James M. Glownia)

Doordat de lucht als het ware wordt opgerekt boven de vleugel ontstaat daar een lagere druk, net of je een fietspompje wil uittrekken zonder dat er lucht naar binnen kan stromen. 
Zo ontstaat boven de vleugel een lagere druk. De hogere druk onder de vleugel wil dat "gat" opvullen, maar daarvoor zit die vleugel in de weg, en dus probeert ze de vleugel omhoog te duwen. 

In de bovenbouw ga je veel meer leren over krachten, en zijn vleugels en hun werking een vaak terugkerend onderwerp voor profielwerkstukken. Als je dat dán gaat uitzoeken kom je er echt niet meer met een plaatje als hierboven. Want met alleen deze bobbeltheorie kun je zeker niet volledig verklaren verklaren hoe je 400 ton Airbus in de lucht houdt....

Maar krijg je zo al een beetje een idee? 

Groet, Jan
Robot Antarctica
12 april 2021 om 11:30
Quote
Wat zijn de onderdelen van een vliegtuig?
Jan van de Velde
12 april 2021 om 19:17
Quote
dag Robot Antarctica,

Dat is een vraag zonder begin of eind: daar zitten wel een miljoen onderdelen in. 

Aan een lijstje met onderdelen heeft niemand iets. Dus een zinnig antwoord gaat afhangen van de reden waarom je de vraag stelt: vertel eens? Wat wil je eigenlijk precies weten over vliegtuigen? 

groet, Jan
ali
17 juni 2022 om 11:33
Quote
oorpijn
ali
17 juni 2022 om 11:35
Quote
hoe komt het dat je oorpijn hebt tijdens het vliegen
Jan van de Velde
23 juni 2022 om 23:28
Quote
dag Ali,

Van het vliegen zelf gaan je oren niet zeer doen, wel tijdens -snel- opstijgen of dalen) Dat komt omdat tijdens opstijgen of dalen de luchtdruk verandert, ook in de cabine. In korte tijd verandert de druk in de cabine van 1000 mbar (ongeveer de gewone druk op zeeniveau) naar iets in de buurt van 800 mbar , zeg maar de gewone luchtdruk op ongeveer 2 km hoogte.

De druk van buiten op je trommelvlies verandert dan snel, maar de druk achter je trommelvlies (je zg middenoor) verandert niet altijd even snel mee. Er komt dan een behoorlijke spanning op je trommelvies te staan en dat kan heel pijnlijk zijn. 

Belangrijk is dat je zg "buizen van Eustachius" goed open zijn. Dat zijn open verbindingen tussen je middenoor en je neusholte, en zo kan de druk achter je trommelvlies mee dalen of stijgen zodat je geen of weing drukverschil over je trommelviezen merkt.

Als je verkouden bent zitten die buizen van Eustachius soms ook een  beetje verstopt, en bij sommige mensen werken ze sowieso minder goed. Dan kun je het probleem al merken als je een tunnel in rijdt, of tijdens een vakantie in de bergen met de auto een berg op (of af) rijdt.

Wat kan helpen is veel bewegingen maken met je kaken (bijvoorbeeld m.b.v.  kauwgum) terwijl je daalt of stijgt: die buizen blijven dan beter open. Soms voel je dan bij zo'n beweging je oren even ploppen. 

Groet, Jan

Plaats een reactie:


Bijlagen:

+ Bijlage toevoegen

Bevestig dat je geen robot bent: